torsdag 12 januari 2012

SoL kap 5. 10§

Den här texten hittade jag i förordet till vägledning för  5 kap. 10§ i SoL. Där SoL också utökats med en paragraf just till anhöriga som vårdar eller stödjar anhöriga med psykiskt funktionshinder eller andra funktionshinder. Det är nästan som att jag skulle vilja maila denna text till handläggaren för boendestöd inom stadsdelen. Det är inte okej att bete sig så som hon gör. Om hon känner sig maktlös eller hotad av mig på något sätt får det inte skymma hennes yrkesetik.

Aja, ska inte uppehålla mig kring detta längre, då det vare sig gagna mig eller min son.


Handläggarna var överens om att det är naturligt och önskvärt att anhöriga
är delaktiga i utredningsprocessen; i de flesta fall lämnar den närstående
också sitt medgivande till detta. Särskilt om utredaren träffar den närstående
och anhöriga tillsammans blir kvaliteten på utredningen bättre. Vissa upplevde
att det är svårt att motivera anhöriga att medverka, framför allt inom
missbruks- och beroendevården, men om det görs till en regel att alltid bjuda
in dem så kan det underlätta.
16
Handläggarna framhåller det som grundläggande att sträva efter ett förhållningssätt
som karaktäriseras av respekt och empati. Den anhöriga kan
uppleva det som stödjande om hans eller hennes egna behov uppmärksammas
under utredningssamtalet. Det blir då naturligt att fortsätta med en diskussion
om vilka andra insatser som skulle behövas.

1 kommentar:

  1. Hej. Snälla kan du mejla mig din mejladress,så vi kan komma i kontakt med varandra,då du har samma situation som mig. Min mejl är
    madeleneb69@gmail.com
    Jag håller på med en stämning mot en kommun,så vi kanske kan hjälpas åt i detta dilemma?
    Mvh

    SvaraRadera