fredag 16 mars 2012

Ett mail

Kom på morgonen ifrån Ls handläggare, att hon avslutar boendestöd pga Ls oförmåga att ta emot boendestöd som var här i måndag. Boendestöd som var här i måndags blev insläppt av mig, och L sa att han inte ville att han skulle komma mer eftersom L är rädd för att boendestöd kommer smitta honom, då B.s barn haft vinterkräksjuka.

Alltså, boendestöd avslutas pga att L inte kan ta emot hjälp pga sitt funktionshinder.

Är detta 1: april? Nej, det är sant.

L är så sjuk och fobisk, så han ser sjukdomar och smittorisker överallt, han har önskan att jag som anhörig vårdar och sköter om honom, och ser till att han kommer till tandläkare, och företräder honom. Det går inte enligt handläggaren. Om han inte tar emot boendestöd - pga hans sjukdom, tvångstankar och handlingar - så räknas han inte som sjuk och i behov av stöd och hjälp!

Ja det är upp och nervända världen, så himla sjukt så jag har inga ord för det. L berättar i telefonsamtal med handläggaren varför han inte kunde ta emot boendestöd och vilka konsekvenser det blev när boendestöd ändå kom in i hemmet (med smittorisk). L fick panikångest och kunde inte sova på 3 dygn, missade sin tid med beviljade behandlingshemmet med omfattande vård dagen efter. Låg i badkaret och skakade i panikångest och bilder pga hans PTSS.

Ändå förstår de inte, att han är så sjuk så vården måste ske på hans villkor inte på boendestödjares eller handläggarens. Jag skrev överklagan för L tycker ju att det bara är bra, han får ju sin hjälp genom mig och räknas inom kommunen som han inte är i behov av hjälp pga att det täcks av mig. Jag vägrar att gå med på det. Det handlar inte om pengar för mig, även om det är en symbol för att mitt jobb som jag gjort ändå varit något, iallafall. Så handlar det om just det där moment 22.

  • L har omfattande funktionshinder, vilket kräver vård omsorg
  • L kan inte ta emot vården (på deras villkor)
  • L räknas som att han inte behöver hjälp.










(prop. 2008/09:82 s.13 och 21).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar