fredag 9 mars 2012

Hembesök psykiatri

Idag var L:s behandlare ifrån psykiatrin här för att ta uppgifter till L:s intyg ifrån sin läkare ang vikten och behovet av tandvård och speciellt behovet för L att han kan gå till just den tandläkaren han funnit tilltro till.

Stadsdelens beslut om tandvård till referenspris kommer ju att försena detta då detta nu ska utredas ytterligare - efter jag påpekat att L inte kan få någon tandvård till referenspris eftersom detta är ett pris som staten ersätter tandläkaren med och alltså ingenting någon tandläkare har som pris -. Handläggare för ekonomiskt bistånd mailade idag att hon var sjuk och inte hunnit titta på min prisjämförelse då hon också blev mycket förvånad när jag påpekade att L inte kan få någon tandvård till referenspris. Detta skapar ju mer oro och ökar ju L:s mående.

Från psykiatrin fick vi tips om att söka pengar ifrån FVO . Jag vet hur lätt det är att ta ut ett papper ifrån en hemsida, men jag vet också vilket jobb som ligger bakom. Jag, är den som måste samordna att ringa för L, att få ett besök, fylla i papper, köra L, ta kopior, se till att alla papper kommer med osv. Nu fick jag iof info om att L behöver inte komma till kontoret utan kan skicka in sin ansökan, något jag redan förberett och blev glad att slippa och åka in med bilen till stan, lugna L, köra honom och hitta någonstans jag kan parkera. Det underlättade oerhört, men kan iallafall inte förstå hur stadsdelen tänker?

L har planerad behandling, psykiatri och stadsdel är överens om kostnaden och eftervården. Men, L måste ju ha tandvård innan. Och väntan på beslut och info ifrån det tar på både mitt och L:s mående. Framförallt på L som bara bli sjukar och sjukare för varje dag. Och det är väntan som är det värsta för L och att inte veta, att han går i ett ständigt spänningstillstånd hela tiden, både av sin sjukdom men också av kommunens agerande.

Boendestöd hade varit här och knackat på när jag var i stan idag. 2 boendestöd hade varit här, de hade lämnat en lapp till L. Bra tycker jag. Det visar att mitt jobb att tjata lönar sig. Att sen L är så sjuk och dålig nu så han inte orkar ta emot dem är ju en annan sak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar