måndag 27 augusti 2012

Kyrkogården

Sitter på kyrkogården, har alltid älskat att vara där. Även i missbruket så sökte jag mig dit, då många av mina vänner dog i missbruket. Jag känner lugn och trygg, när jag sitter här.

Har haft svårt att blogga några dagar men ska verkligen försöka att inte lägga av, som jag ofta gör. Allt eller intet är min livsstil.

Jag har stått ut med många av mina konsekvenser av min utmattning under helgen. I fredags började konvent i NA som jag så gärna ville gå på men inte kom iväg. Det var så nära mig ändå kom jag inte iväg, finns människor som åker 100 tals mil för det. För några åt sen gick jag på alla såna här konvent, det är boost x 100 för tillfrisknande eftersom det är så många olika möten och aktiviteter som också hjälper.

Men, jag får nöja mig med små små mirakel, att komma ut varje dag tex. Jag är inte som förr, jag får därför sänka mina krav och förväntningar. Lyssnade på Eva Ruszh på radio 1, hon har relationsprogram på radion varje dag klockan 10:00, appen går att ladda ner.

Jag fick faktiskt en längtan till att verkligen bli frisk ifrån mitt relationsmönster som innebär att jag söker män som inte är trygga, därför att jag själv inte är det förstås. Jag har läst lite om en terapi man kan göra emot traumatiska händelser. Jag har alltid velat bli fri ifrån det jag ofta upplever genom bilder och känslor som är kopplade till vissa saker. Ta tex våldtäkt, som man kan läsa om varje dag och vilka konsekvenser det innebär för kvinnor i deras självkänsla och liv.

För mig var ju våldtäkt något naturligt som jag _verkligen_ trodde var normalt i många år. Nu har jag förstått att det inte är okej, men själva känslan sitter kvar inom mig. Jag förstår det intellektuellt men innerst inne så har jag kvar det inom mig att jag inte är okej, och inte värd respekt.

Nu har något hänt inom mig att jag faktiskt förstår att detta sätt behöver jag hjälp med. DET har jag förstått förut, skillnaden är att jag tycker att ja har rätt till hjälp emot det!

DET ÄR STORT för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar