måndag 6 augusti 2012

Uppvaknande

Igår fick jag ett uppvaknande som fick mig att säga (och inse) = Nu är det nog!

Jag kan inte skylla på andra människor för mitt mående. Men vad jag kan göra är att ta ansvar för hur andras beteende påverkar mig. Hela den här processen kring det som händer i mitt liv vad gäller min utmattning /stress (eller whatever det heter) får mig att upprepa dåliga mönster.

Jag har förstått att jag gör det med vännen V, varför jag umgås med honom är mycket att jag tycker om att han kommer hem till oss och att L får en annan energi i huset, och jag får också mycket hjälp av V att handla till L.

Men ...

Jag betalar ett dyrt pris eftersom jag betalar genom att "tillåta" V få utlopp för sitt dåliga mående på mig. Jag har ingen aning om varför V mår så dåligt, men en sak förstår jag. Jag tillåter att låta mig mästras av någon som inte vill mig väl. Jag förstår det efter gårdagens samtal med V i telefon. Vu hade bestämt att han skulle komma och fika. Men när vi pratade innan telefon så fick jag helt plötsligt nog och förstod att jag kan inte umgås med V om jag ska bli bättre!!!

Han vill hjälpa mig, och vill att jag ska bli bra och rolig igen. Han försöker på alla sätt att hitta på saker så jag kan må bättre. Så långt är det okej!
Men .....
När jag inte orkar (kan) så blir det inte bra. V känner sig förorättad, och tycker att jag är otacksam som inte vill ha hans hjälp, och vill projicera sina egna besvikelser på mig. Om jag tillåtet det så mår ju varken jag eller han bättre!

Därför sa jag helt enkelt " - Nu räcker det, jag mår inte bra av din hjälp och du mår inte bra när jag inte kan ta emot den. Så, .... jag ringer dig när jag mår bättre"

Han ringde 3 gånger igår (jag svara inte) inatt kom 3 sms och nu på morgonen har han ringt 2 gånger.

Jag har förstått att även om saker inte gör oss gott eller är sunda kan vi bli oerhört fästa och beroende av dem! V och jag har ett ömsesidigt beroende av varandras dåliga mående. Och jag ser också att han inte heller mår så bra, det visar hans beteende helt klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar