onsdag 28 december 2011

Tankar kring Jul


Har jag varit och käkat lunch med kollega, eller snart fd kollega. Har fortfarande svårt för vad som händer kring sonen, men försöker att distansera mig ibland för att överhuvudtaget orka med vardagen.

Skönt att julen är klar, och bara nyår kvar. Har alltid haft svårt just för julen, eftersom det hände massor med jobbiga saker kring jul, speciellt med min pappa. Det känns som jag har en tvångströja kring julen, även om det blivit mycket bättre när ungarna blivit större. Det var som att ensamheten kändes mer när vi endast var min lilla familj. Min mamma gjorde alltid egna saker kring julen med sin nya pojkvän, ibland åkte hon bort med sin pojkväns systers barn. Det kändes mycket jobbigt. Hur vuxen jag än blivit har alltid sveket från min mamma varit det allra värsta. Det har varit en svår tid innan jag förstod att hennes val att välja bort mig och min bror, INTE hade med mitt värde att göra.

När ens föräldrar, och framförallt min mamma valde andra människor att vilja vara med, kändes det som att jag inte var värd eller intressant att vara med. Det har satt djupa spår inom mig. Hennes skam stod ivägen som jag förstår idag, men jag gjorde inte det då. Att julen var jobbig när barnen var små är nog väldigt mycket kopplat kring det att min mamma tyckte andras barn var viktigare än hennes egna barnbarn. Jag förstod det intellektuellt att det inte hade med mitt värde att göra, men i känslan satt den där värdelöshetskänslan kvar.

Jag är präglad av generationers kvinnlig skam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar